dissabte, 30 d’agost del 2008

Ciència i Internet (ii)


Segons un estudi de l'"Asociación de Internautas" dos de cada tres internautes confessa que no sap distingir una notícia d'un "bulo". Això és molt preocupant.

Qualsevol persona pot publicar gairebé el que vulgui a Internet. A diferència de moltes fonts escrites, per “penjar” alguna cosa a Internet no s’ha de passar cap procés d’edició o revisió. Molts llocs poden expressar opinions personals que no tenen per què ser certes. Molts cops els propòsits d'una pàgina web no són clars. A més, la informació pot estar motivada per interessos comercials, polítics, religiosos, ... Algunes pàgines comercials poden donar informació esbiaixada per vendre els seus productes.

Per tot això, tota la informació que trobem a Internet no és adequada per a nosaltres o no té el rigor o profunditat que nosaltres busquem. Això fa que cada cop sigui més important avaluar la credibilitat de la informació que trobem a Internet.

Aquí us deixo algunes coses a tenir en compte per fer-ho:

  • És útil tractar de localitzar la pàgina principal de la pàgina que visites. Per fer-ho pots intentar de treure tot allò que hi ha al final de l’adreça URL, mantenint l’estructura http://www. .es o .com .....
  • Els prefixes .org .gov .com .edu etc... Tenen un significat que ens pot ajudar a identificar el tipus de plana web que estem visitant (comercial, d'una institució institucional, ...). En canvi els .es .us .uk etc .. només ens informen del país on es troba hostatjada la pàgina web
  • Les pàgines que contenen el símbol “~” en l’adreça solen ser pàgines personals.
  • La data de creació o modificació de la pàgina pot ser important. Si estem buscant informació recent o volem posar-nos al dia en una matèria, hem de tenir en compte que moltes pàgines web no estan actualitzades o es queden desfasades.


És útil que ens fem també aquestes preguntes?

  • Qui és el creador de la pàgina?
  • Quin és el seu propòsit?
  • A qui va dirigida?
  • Pots comprar algun producte o fan propaganda d'algun?
  • Hi ha informació addicional o enllaços a altres pàgines?
  • Hi ha referències bibliogràfiques?
  • La pàgina està hostatjada en un domini comercial, universitari, ...
  • Hi ha informació sobre l’autor o autors de la pàgina?
  • Quins resultats obtens si busques més informació sobre els autors?
  • S’explica només un punt de vista o pel contrari s’expliquen diversos?

Hem d'estar atents de no creure'ns tot el que trobem...

Per acabar us deixo un vídeo per a que m'ajudeu a analitzar. Es tracta d'un vídeo d'una empresa comercial que ven enzims digestius com a suplements alimentaris. Podem donar com a bona la primera part del vídeo on es descriu el paper dels enzims en la digestió dels aliments, però a partir del minut 5:20 què us sembla tot el que diu? Quines coses ometen o no diuen correctament? Serveixen d'alguna cosa aquests productes?